Wie Nederlands kan lezen, kan beter meedoen in de maatschappij. Kun je goed lezen, dan heb je daar je leven lang profijt van. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Voor het project Leesbegeleiding kunt u hier aan bijdragen door op basisscholen met kinderen te lezen. Doel van het project Leesbegeleiding is kinderen in groep 3 t/m 8 een betere kennis van de Nederlandse taal bij te brengen. Voor kinderen, zeker kinderen met een taalachterstand, is het oefenen met lezen van groot belang. Leesplezier aanwakkeren is enorm belangrijk voor de taalontwikkeling.
Wat gebeurt er na uw aanmelding?
Wat fijn dat u bij wilt dragen! U ontvangt een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek. Na het gesprek weet u wat er van u wordt verwacht. Als u aan de slag wilt vragen wij twee referenties. Na ontvangst van deze referenties stellen wij u aan een school van uw keuze voor. De school zorgt voor het aanvragen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).
Werkwijze
Leesbegeleiders worden ‘s ochtends of ’s middags ingezet. Wekelijks leest u met leerlingen in kleine groepjes van maximaal vier kinderen. Vaak leest u met twee (of meer) groepjes na elkaar in het kader van niveau lezen (technisch en begrijpend lezen). Het is ook mogelijk dat u met leerlingen individueel 15 à 20 minuten leest. Soms wordt de leesbegeleider gevraagd aan een groepje kleuters voor te lezen.
Iemand die zich opgeeft als leesbegeleider heeft ook verantwoordelijkheid. U wordt verwacht op de afgesproken tijdstippen. U krijgt een samenwerkingsovereenkomst en u verbindt zich tenminste voor het lopende schooljaar.
Ondersteuning
De ondersteuning is in handen van het team leesbegeleiding van Gilde Amsterdam. Mogelijke problemen bespreekt u in eerste instantie met de leerkracht en/of de contactpersoon op school.
Waar
Door heel Amsterdam, niet wijkgebonden.
Word vrijwillig leesbegeleider op een basisschool, door te lezen met kinderen uit groep 3 t/m 8 met als doel een betere kennis van de Nederlandse taal.
Delen
Reacties
Ik geef wekelijks leesbegeleiding aan 5 of 6 kinderen ( vooral 6-jarigen).
Het bevalt me reuze goed. Af en toe overleggen de leerkracht en ik even. Ik hoop dat ik hier het volgend schooljaar weer geplaatst kan worden.
Overleg met de juffen gaat goed. Aanvankelijk leek het erop dat ze het vooral wel prettig vonden dat er een ‘leesoma’ was. Nu word ik iets meer gezien als iemand die verstand heeft van ontwikkeling van kinderen en is er ook sprake van overleg wat de beste aanpak is. Zo doe ik nu niet meer alles in groepjes maar werk met sommige kinderen gericht een op een.
De kinderen bij ons op school vinden het erg leuk om samen met de leesbegeleider te lezen. We zien ook dat ze sprongen maken in het leren lezen. Bij bijna alle kinderen is meer groei gezien.
Leesbegeleiding
Wij hebben op dit moment voor Leesbegeleiding geen nieuwe vrijwilligers nodig